Skip to main content

You are here

Vrouw met de handen in het haar kijkt over de zee uit

Roken: vermijd en ga om met een terugval

Hoe langdurig rookvrij blijven

Weerstaan aan de drang naar een sigaret is een van de grootste uitdagingen waarmee je te maken krijgt als je stopt met roken. Maar met enkele simpele tips zal je die drang kunnen overwinnen en heel lang van de sigaret af kunnen blijven.

Omgaan met terugvallen

Terugvallen voorkomen: wat je moet doen

Een terugval vermijden: wat je beter NIET doet

Ga om met terugval

Hervallen is geen schande

Als je toch eens een terugval hebt, maak je zelf dan geen verwijten. Zonder hulpmiddelen de sigaret definitief opzijleggen lukt gemiddeld in 5 procent van de gevallen al vanaf de eerste keer. Met nicotinevervangers verdubbel je de kans om langdurig rookvrij te blijven. Lees hier meer over de therapie met nicotinevervangers.

Niet meer roken is een leerproces

Denk eraan dat stoppen met roken lijkt op fietsen. Natuurlijk val je in het begin wel een keer, maar het is belangrijk dat je elke keer weer op de fiets kruipt. Dezelfde logica geldt ook als je niet meer wilt roken. In het begin zijn er waarschijnlijk tegenvallers, maar na verloop van tijd vind je het juiste evenwicht.

Controleer de dosering van je NICORETTE® geneesmiddel

Als je plots zin krijgt om te roken en je het gevoel hebt dat je snel een terugval zou kunnen krijgen, kan je de dosis van je nicotinevervanger verhogen. Volg hierbij nauwkeurig de aanbevelingen op de bijsluiter. Als je het gevoel hebt dat een verhoging van de dosis binnen de aanbevelingen niet voldoende is, overleg je het beste even met je arts.

Je vindt meer mentale steun onder Stoppen met roken: tips.

Voorkom terugvallen: wat je moet doen

Blijf actief

Ook een beetje sport kan enorm helpen om de zin in een sigaret te verminderen. Bovendien leidt de beweging af van de ontwenningsverschijnselen en kan je zo makkelijker definitief stoppen met roken. We zeggen niet dat je elke keer onmiddellijk 10 km moet gaan joggen als je zin krijgt in een sigaret. Vaak is een korte wandeling al genoeg. Bovendien bevordert een regelmatige training de productie van het gelukshormoon endorfine en krijg je daardoor een extra boost. Je zorgt er op die manier ook actief voor dat je zo weinig mogelijk bijkomt (meer hierover onder Stoppen met roken zonder bij te komen).

Stel uit

Vertraging is een slimme tactiek om de drang naar sigaretten onder controle te krijgen. Als je denkt dat je nu onmiddellijk een sigaret nodig hebt, stel dat dan uit naar later. Zeg tegen jezelf dat je er over 10 minuten een mag hebben. Zoek een bezigheid die je tot dan afleidt – lees even in een goed boek, maak jezelf een kopje thee, werk een beetje – en als die 10 minuten voorbij zijn, is het verlangen meestal ook weer weg.

Maak een lijstje

De drang naar nicotine is een heel fysiek verschijnsel, maar het verstand heeft ook nog iets in de pap te brokken. Ondersteun je wilskracht en maak een lijstje met alle goede redenen waarom je wilt stoppen met roken. Som ook de voordelen en beloningen op die je zal krijgen: een gezonder lichaam, meer geld, kleren die aangenaam ruiken, witte tanden …

Elke keer als je jezelf er even aan wilt herinneren waarom het de moeite waard is te stoppen, kan je dat lijstje erbij nemen. Je wilt het geld dat je tijdens je eerste rookvrije jaar bijeen gespaard hebt, gebruiken om jezelf een droomvakantie of een dagje shoppen te gunnen? Hang er een foto van op je koelkast!

Praat met je vrienden of familie

Verlangen naar roken hoort bij het stoppen en zijn een normaal onderdeel van het proces. Bijna iedereen die stopt met roken, heeft er op de een of andere manier last van. Je hoeft je daar niet slecht door te voelen. Als je last hebt van een sterk verlangen naar de sigaret, praat er dan over met iemand. Bel naar een vriend, vertel het aan je collega of zoek steun op een online forum. Gedeelde smart is halve smart en als je over dat ellendige verlangen naar nicotine kan praten, kan dat gesprek je net die extra portie wilskracht geven die je nodig hebt.

Wees voorbereid op een terugval

Als je zin hebt in sigaretten, wil je lichaam eigenlijk nicotine hebben. En dan komt een therapie met nicotinevervangers van pas. Nicotinevervangers geven je lichaam tijdelijk nicotine, zonder dat je daarvoor moet roken. Voorbereid zijn is de moeite waard. Dat geldt zeker als je een lange dag voor de boeg hebt en de verleiding kan opduiken, bijvoorbeeld tijdens een stresserende werkdag.

Er zijn verschillende geneesmiddelen. Zo kan je er een kiezen dat precies bij je past. Met nicotinekauwgom (NICORETTE® Kauwgom) heb je altijd een bron van nicotine snel bij de hand. Of kleef 's ochtends een nicotinepatch (NICORETTE® Invisipatch), zodat je de hele dag lang voorzien wordt van een gelijkmatige dosis nicotine.

Een terugval vermijden: wat je beter NIET doet

Er maar eentje opsteken

Als het verlangen naar een sigaret zwaar begint te wegen, is de verleiding groot om toch een sigaretje op te steken en een terugval te krijgen. Het probleem is echter dat een enkele sigaret vaak het begin is van meer, en je voor je het weet weer van vooraf aan moet beginnen. Als dat innerlijke duiveltje je weer influistert: "Komaan, eentje kan geen kwaad ...", herinner jezelf er dan aan hoe goed je het tot nu toe doet, en gebruik bovenstaande tips!

Situaties waar de verleiding groot is

Met vrienden naar een fuif gaan, dat klinkt in eerste instantie alsof het een afleiding is van al die verlangens. Maar als je vroeger op fuiven hebt gerookt, is dat waarschijnlijk niet zo'n goed idee! Denk er goed over na – de verleiding zou te groot kunnen worden. Wil je niet liever iets anders doen waarbij je niet aan dat roken wordt herinnerd? Probeer dat soort triggersituaties te vermijden tot de drang wegblijft.