Skip to main content

You are here

Twee vrouwen joggen in het park

Stoppen met roken zonder bij te komen

Stoppen met roken betekent niet noodzakelijk meer kilo's op de weegschaal

Je wilt stoppen met roken, maar bent bang dat je zal bijkomen? Hier ontdek je waarom veel voormalige rokers bijkomen als ze gestopt zijn en wat je zelf tijdens je rookontwenning tegen die extra kilo's kan ondernemen.

Zal ik als voormalig roker bijkomen?

Dat is een van de dingen die rokers zich het vaakst afvragen als ze overwegen te stoppen met roken. Nu, dat kan kloppen: het is inderdaad mogelijk dat je tijdens de ontwenningsfase wat bijkomt.

Hoe komt het dat ik bijkom als ik stop met roken?

Nicotine heeft op twee manieren invloed op de stofwisseling. Aan de ene kant verhoogt de stof het energieverbruik van het lichaam, maar tegelijk onderdrukt ze de eetlust en het hongergevoel. Die twee factoren zorgen ervoor dat een roker gemiddeld circa vier tot vijf kilogram lichter is dan een niet-roker van hetzelfde geslacht en met dezelfde lengte en dezelfde leeftijd.

Het energieverbruik van het lichaam daalt en de eetlust en het hongergevoel nemen weer toe. Het grote verlangen naar eten kan ook door bepaalde behoeften worden uitgelokt, zoals opwinding, ontspanning, troost, pauze, beloning en contact. Allemaal zaken die tot dan toe door het roken werden bevredigd. De overbodige calorieën die worden opgenomen door vaker te eten, slaat het lichaam op in de vorm van vet.

Tips: wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Door evenwichtig en gezond te eten kan je voorkomen dat je bijkomt. Eet veel fruit, groenten en volkorenproducten en vermijd zoetigheid en vette voeding.

Doe daarnaast ook aan sport. Veel bewegen helpt niet enkel actief tegen bijkomen, maar daardoor wordt stoppen met roken ook een stuk makkelijker. Je bent met iets anders bezig, hebt minder last van stress en zal je snel fitter, frisser en gezonder voelen.

 

Lees nu hoe de therapie met nicotinevervangers je kan helpen te stoppen.